Ta dig runt

Det finns en rad olika valmöjligheter för den som vill ta sig runt i Barcelona. Här hittar du information om vilket alternativ som passar dig bäst beroende på vart du vill åka, hur lång tid det får ta, vad det får kosta och hur mycket flexibilitet du vill ha under din tur. Tänk på att fickstölder är vanliga i kollektivtrafiken.

 

tadigrunt_475x250

 
Till fots
Att promenera är, bortsett från avgaserna, ett av de bästa sätten att lära känna Barcelona. Det är gratis, du kan lägga hur mycket eller lite tid du vill på varje sevärdhet längs vägen, och du lär dig hur de olika stadsdelarna hänger ihop.

Guidade promenader hålls dagligen klockan 10.00 och inkluderar en detaljerad tur runt stadens gotiska kvarter. Ett annat val är Picasso-rutten där deltagarna får en glimt av konstnärens liv i staden. Turen avslutas med ett besök på Picasso-museet. Det finns även en modernistisk och en kulinarisk promenadrutt. Information finns vid startplatsen Turisme de Barcelona i Placa de Catalunya.

Taxi
Alla taxibilar i Barcelona är gula och svarta. De står uppställda vid flygplatsen, Placa de Catalunya och andra strategiska platser, men det går lika bra att stanna en taxibil på gatan. Ett grönt ljus visar att bilen är ledig. Priserna baseras på antal meter samt tid på dygnet och dag i veckan. Ett klistermärke på rutan visar en ungefärlig uträkning.

Det förväntas inte att du ska lämna dricks, men en liten slant uppskattas alltid av chauffören. Det går att beställa taxibilar för särskilda behov. För att boka en bil som kan ta med en rullstol, eller en bil för grupper upp till sju personer, ring 93 420 80 88 eller 93 303 3033.

Bil
Ska du bara ta dig runt i staden kan du lika gärna låta bilen stå. Vill du däremot utforska resten av Katalonien så är bilen ett bekvämt och flexibelt alternativ. Undvik att felparkera. Polisen är snabb med att bogsera bort bilar, och avgiften för att lösa ut bilen är kännbar. Skulle din bil forslas bort så lämnar polisen en lapp på platsen med information om vart du ska vända dig.

Bilisterna i Barcelona är oftast laglydiga, men otåliga. Var beredd på att andra tutar åt dig om du tvekar eller dröjer i korsningar. Bilister i Barcelona ska stanna för fotgängare vid övergångsställen, detta efterlevs dock inte alltid.

Metro (tunnelbana)
Barcelonas tunnelbana är indelad i sex linjer i olika färgkoder, linje 1,2,3,4,5 och 11. Tågen går ofta och är billiga. Du betalar en fast avgift, oavsett hur långt du ska åka. Det blir ännu billigare om du köper ett kort med tio resor. Korten kallas targetes och säljs på stationerna, banker och i tobaksaffärer. Biljetterna kan användas även till buss, RENFE-tåg och pendeltåg inom zon 1.

Tunnelbanan öppnar klockan 05.00 alla dagar i veckan och slutar gå vid midnatt mellan söndag och torsdag, klockan 02.00 på fredagar och klockan 05.00 på lördagar. Åker du utan biljett och blir påkommen av en kontrollant får du böta mellan 40 och hela 6000 euro.

FGC (pendeltåg)
Den katalanska regionens egna lokaltåg heter Ferrocarrils de la Generalitet de Catalunya, FGC, och liknar Barcelonas tunnelbanetåg. De fungerar på samma sätt, men FGC-tågens linjer sträcker sig från Barcelonas innerstad till städer på andra sidan berget Tibidabo. Tåg går från Placa de Catalunya till orter som Terrassa, San Cugat och Sabadell. Från Placa d’Espanya går tåg till Manresa och Igualada.

Du hittar FGC-tågens sträckning på samma kartor som för tunnelbanan. Du kan åka på en vanlig tunnelbanebiljett inom zon 1, men ska du längre så blir det dyrare. FGC-tågen kör ungefär samma tider som tunnelbanan.

Tram (spårvagn)
Det är enkelt att ta sig fram i Barcelona med spårvagn, så kallad Tram-bana. Tre av stadens linjer, T1, T2 och T3, går från Placa de Francesc Macià till Barcelonas närmaste förorter, inte särskilt intressanta områden för en turist. T4-linjen startar bakom stadens zoo och sträcker sig via Glòries och Fòrum ända ut till Sant Adrià. Den sista linjen, T5, går från Glòries till Badalona.

Det går att åka spårvagn med en vanlig buss- eller tunnelbanebiljett. Det billigaste alternativet är att köpa ett kort med tio resor. Korten kallas targetes och säljs på stationerna, banker och i tobaksaffärer.

Buss
Barcelona har en väl fungerande busstrafik. Ett hundratal linjer korsar staden på bredden och på tvären. Bussar till de flesta destinationer i innerstaden avgår så tätt som var femte minut mellan klockan 05.00 eller 06.00 till 22.00 eller 23.00. Därefter går det att åka nattbuss, så kallad nitbusos. Nattbussarnas avgångar är mycket glesare än dagbussarna, de går var 30:e eller 45:e minut.

Ett stort antal linjer går genom platser som Placa de Catalunya eller Placa de la Universitat. Det går inte att betala med sedlar på bussen, så se till att ha 1,35 euro i jämna pengar eller köp biljetter i förväg.

Bus Turístic
Vill du hinna se mycket på en och samma dag är turistbussen, bus turístic, ett bra alternativ. Bussarna erbjuder så kallade hop-on hop-off-turer med möjlighet att kliva på eller av på inte mindre än 44 platser i staden. Sitter du kvar hela rutten är du garanterad att hinna se de flesta av stadens sevärdheter. Ser du något riktigt intressant är det bara att hoppa av en stund, och sedan fortsätta turen med en annan buss.

Du kan köpa antingen endagars- eller tvådagarsbiljetter. Bussarna går från klockan 08.00 till 21.00, men turtätheten kan variera från fem till 25 minuter. En hel tur tar ungefär två timmar.

Cykel
Det finns gott om cykelbanor i Barcelona. Att hyra cykel för en dag kostar runt 20 euro. Du kan antingen cykla med i en guidad tur eller ta dig fram på egen hand. Vill du cykla längst vattnet så går det en cykelväg från Port Olìmpic i nordöst till Riu Besòs. Är du ute efter att se hela staden direkt från sadeln så kan du välja Ronda verde, en 72 kilometer lång rutt runt Barcelonas utkanter. Sträckan är inte anpassad för cyklister hela vägen, så räkna med att bitvis behöva trängas med den övriga trafiken.

På vardagarna får du ta med cykeln på tunnelbanan, dock inte mellan klockan 06.30 till 09.30 och 16.30 till 20.30. Under juli och augusti får du ta med cykeln när du vill.

Bicing
För den som inte planerar att cykla omkring särskilt länge kan Barcelonas cykelsystem Bicing vara ett bra alternativ. Dessvärre är systemet än så länge bara tillgängligt för Kataloniens invånare. De rödvita cyklarna finns på 200 platser i staden, främst vid busshållplatser och tunnelbanestationer. Tanken är att man ska lösa ut en cykel från en station, förflytta sig en viss sträcka och sedan lämna tillbaka den vid en annan station. Hela systemet sköts elektroniskt.

Ett årskort kostar 24 euro, men den som dröjer mer än 30 minuter med att lämna tillbaka en cykel kan få böter eller kortet indraget.

Trixi
Den trehjulade cykeltaxin Trixi är ett trevligt och miljövänligt alternativ för att ta sig runt i Barcelona. Trixi-cyklarna syns ofta längs med vattnet. Det går att åka Trixi mellan klockan 11.00 och 20.00 dagligen från mars till och med november. Det ryms två passagerare i en Trixi, och en tur kostar mellan 6 och 25 euro beroende på hur långt man vill åka.

Det finns fem fasta turer att välja mellan, men det går också att bestämma själv vart man vill åka. Barn under 12 år betalar halva priset. Förarna håller oftast till vid Monument a Colom och framför La Catedral i väntan på kunder.

Gocar GPS
Gocar är en pytteliten bil utrustad med GPS och högtalare som berättar om de olika sevärdheter medan du passerar dem. Gocar är ett ganska dyrt, men oerhört flexibelt sätt att se sig omkring i staden eftersom du kan stanna när du vill längs vägen. Det finns två förprogrammerade turer i bilens GPS. Turerna följer ungefär samma väg som stadens turistbussar, men du behöver inte följa dem om du inte vill. GPS:en hjälper dig att hitta tillbaka till uthyrningsstället.

Du måste ha körkort för att hyra Gocar, och hjälm är obligatoriskt. Två personer ryms i bilen. Priset ligger på 35 euro för en timmes körning.